ایرانیان تورنتو کانادا در یادبود نوجوان کوییر کشته شده در تبریز تجمع برگزار کردند

کنشگران حقوق بشر و ساکنان تورنتو کانادا در یادبود نوجوان کوییری که اخیرا در تبریز به دست پدرش کشته شد، تجمعی را با شعار «نه به کوییرکشی» برگزار کردند. تجمع‌کنندگان خواستار تلاش برای پایان تعصبات اجتماعی در ایران و اتحاد برای مبارزه با آپارتاید جنسیتی جمهوری اسلامی شدند.

تجمع‌کنندگان عکس‌های شهروندان ال‌جی‌بی‌تی‌پلاس در ایران که قربانیان خشونت‌های اجتماعی شده‌اند را به نمایش گذاشتند و پلاکاردهایی را حمل می‌کردند که بر روی آنها نوشته شده بود: «نه به کوییرکشی در ایران»، «کوییرکشی یک معضل سیاسی است» و «افراد کوییر در ایران را نجات دهید.»

کنشگرانی که در این تجمع سخنرانی کردند جمهوری اسلامی را مسئول مستقیم تداوم و تشدید خشونت‌ و تبعیض علیه جامعه رنگین‌کمانی دانستند و از مردم ایران و فعالان سیاسی و مدنی خواستند برای جلوگیری از جنایات علیه جامعه کوییر و مبارزه با جمهوری اسلامی با هم متحد شوند.

پایگاه خبری رکنا ۱۰ بهمن گزارش داد مردی در تبریز فرزند ۱۷ ساله خود که او را «پارسا» می‌نامید به دلیل «رفتار و آرایش زنانه» و روابط خارج از عرف به قتل رساند. این مرد که پس از قتل فرزندش خود را به پلیس معرفی کرد، به رکنا گفت: «نمی توانستم در میان فامیل و آشنا سرم را بالا بگیرم.»

طبق این گزارش، «پارسا» به دلیل مشکلاتی که داشت بارها از خانه فرار کرده بود. خانواده پارسا در یکی از موارد او را به دلیل بیان جنسیتی متفاوتش نزد یک پزشک بردند و این پزشک نیز وعده داد با «روان درمانی» شرایط او را تغییر دهد.

هنوز مشخص نیست که «پارسا» یک فرد ترنس بوده یا هویت جنسیتی دیگری داشته است.

از آنجا که در قوانین جمهوری اسلامی روابط همجنس‌گرایانه و سبک زندگی کوییر جرم‌انگاری شده، از جنایت‌های ناموسی علیه اعضای جامعه رنگین‌کمانی در ایران آمار مشخصی وجود ندارد و بسیاری از این جنایت‌ها در سطح خانواده‌ها پنهان شده و در مراجع قانونی قابل پیگرد نیست.

در اردیبهشت ۱۴۰۰، در یکی از موارد معدودی که قتل ناموسی افراد کوییر رسانه‌ای شد، علیرضا فاضلی منفرد، جوان همجنسگرای ۲۰ ساله در اهواز، به دلیل گرایش جنسی‌اش به دست مردان خانواده خود به قتل رسید.

سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به کشته شدن علیرضا فاضلی منفرد، از مقام‌های ایران خواست درباره قتل او عدالت را اجرا کنند. این سازمان همچنین خواستار لغو قوانینی شد که در ایران روابط جنسی همجنس‌گرایان را ممنوع می‌کند.

در حالی که بسیاری از افراد کوییر در ایران در خانواده‌های خود با خطر جنایت‌های ناموسی مواجه هستند، این بخش از شهروندان طبق قوانین شرعی جمهوری اسلامی نیز در خطر اعدام و سایر روش‌های قصاص قرار دارند.

⁠به موجب قوانین شرعی جمهوری اسلامی، دفاع از حقوق افراد کوییر نیز می‌تواند به اتهام «افساد فی‌الارض» منجر شود که یکی از مجازات‌های احتمالی آن اعدام است.

از جدیدترین موارد می‌توان به حکم اعدام ساره همدانی و الهام چوبدار به اتهام «افساد فی‌الارض» از جمله از طریق «ترویج همجنس‌گرایی» اشاره کرد. این دو کنشگر پس از ماه‌ها بازداشت تحت حکم اعدام، در پی فشارهای کنشگران و نهادهای بین‌المللی آزاد شدند.

در سال‌های گذشته نیز از اعمال انواع مجازات‌ علیه افراد کوییر، گزارش‌های مختلفی پخش شده است. طبق یکی از این گزارش‌ها، در آبان ۱۳۸۴ دو جوان ۲۴ و ۲۵ ساله به نام‌های «مختار ن.» و «علی الف.» به دلیل رابطه همجنس‌گرایانه در گرگان در ملاء‌عام اعدام شدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی به صورت علنی افراد کوییر را با القابی توهین‌آمیز مورد خطاب قرار داده و در اظهارات مختلف آنها را «منحرف» و «بیمار» می‌خوانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *