تورلان، زن ترنس و طراح لباس، به زندان محکوم شد

به گزارش شایا گلدوست، کنشگر کوییر و روزنامه نگار، در ایران وایر، «تورلان»، زن ترنس، مدل و طراح لباس ایرانی، به شش ماه حبس تعلیقی، دو سال ممنوع‌الخروجی، دو سال ممنوعیت از فعالیت در دنیای مجازی، هشت میلیون جریمه نقدی و توقیف تلفن همراه، لپ‌تاپ، هارد و دوربین محکوم شد.
در تاریخ ۱۶ اسفند۱۴۰۱، هم‌زمان با جنبش «زن، زندگی، آزادی»، صفحه اینستاگرام «تورلان» مسدود شد و در قسمت بیو آن نوشته شد: «این صفحه حسب دستور مقام محترم قضایی به علت انتشار محتوای مجرمانه مسدود شده است.»
یک منبع نزدیک به خانواده «تورلان» به «ایران‌وایر» گفت که او در آذر۱۴۰۱، با یورش ماموران امنیتی به منزل خانوادگی‌اش بازداشت شده بود.
این منبع آگاه گفت: تورلان به مدت یک هفته به‌صورت انفرادی در یکی از زندان‌های ساری بازداشت بود و بازجویان برای فشار روانی او را به دلیل هویت جنسیتی‌اش به‌عنوان یک زن ترنس، هدف آزار و تحقیر قرار داده بودند.
تورلان بعد از یک هفته به قید وثیقه دو میلیاردی آزاد و تاریخ دادگاه او ۲۰فروردین۱۴۰۲ برای صدور رای نهایی تعیین شد.
طبق این گزارش، «تورلان» به ۱۸ جرم مختلف متهم شد که وکلای پرونده توانستند این اتهامات را به پنج مورد کاهش دهند و در نهایت با «عفو رهبری»، اتهامات او به دو مورد کاهش یافت.
این منبع آگاه خاطرنشان کرد اتهامات تورلان «انتشار تصاویر مبتذل» و «ترویج و تحریک انحرافات جنسی در سامانه رایانه و مدیا» عنوان شده و او از دو ابهام «تبلیغ علیه نظام» و «تحریک مردم به کشتار جمعی» تبرئه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *